مشاوره تلفنی یا حضوری کدام یک بهتر است؟
مزایای مشاوره تلفنی و غیر حضوری نسبت به حضوری چیست ؟
مشاوره تلفنی چیست ؟
مشاوره تلفنی بله یا خیر ؟
در سالهای اخیر مشاوره تلفنی یکی از خدمات و امکانات جدید به شمار می آید که مزایا و معایب خاص خود را دارد . به طور کلی یک چهارم مراقبت های اولیه از طریق تلفن است . که اغلب آن برای مشاوره دادن می باشد . مشاوره تلفنی برای دادن اطلاعات و گرفتن راهنمایی های مفید و لازم از مشاوران و متخصصان است که در موارد مختلف و مسائل متفاوتی صورت می گیرد . کاربران گرامی می توانند با مشاوره تلفنی ، روند درمان و جستجوی در مورد مسئله ی خود را به راحتی از منزل ، اصطلاحا followe up یا همان پیگیری کنند .
مزایای مشاوره تلفنی و غیر حضوری بنا به شرایط می تواند متعدد باشد که به چند مورد آن می پردازیم :
۱ – دسترسی راحت :
به هرطریقی مشاوره تلفنی می تواند برای کاربر راحت تر باشد . بدین ترتیب که عوامل محدود کننده برای گرفتن مشاوره ی خوب و در زمان موجود را بسیار کمتر می کند ؛ ممکن است محل کار و یا زندگی شما از مرکز مشاوره ای که شما تمایل دارید از مشاوران آن مشاوره بگیرید ، دور باشد .
ممکن است شما در آن تایم مشغول هر کاری باشید و نتوانید از منزل به هر دلیلی خارج شوید مثلا : در حال آشپزی هستید ، از کودک خود مراقبت می کنید یا در حال مطالعه کردن هستید . در همه ی این احوال و در کنار آن ها می توانید به راحتی و سهولت ، مشاوره تلفنی برای حل مشکلات خود را داشته و مسائل خود را در همان لحظه پیگیری کنید .
۲ – صرفه جویی در زمان :
( با مشاوره تلفنی شما در واقع ، زمان گران قیمت خود را می خرید ) هزینه کردن زمان ، می تواند خیلی بیشتر از پولی که شما برای انجام کاری خرج می کنید ، اهمیت داشته باشد . با مشاوره تلفنی می توانید ، بدون صرف کردن زمان اضافه برای رفت و آمد ، ماندن در ترافیک و شلوغی ، مشکلات خود را در همان مکانی که هستید ، حل کنید . این که در لحظه ، بتوانید مشکل خود را حل کنید ، خب خیلی ارزشمند است .
۳ – مشاوره کردن با چندین متخصص و روان شناس :
در نظر بگیرید ، شما پس از این مرکز مشاوره ای که مطابق با استاندارد هاست ، پیدا می کنید ، ضمن اینکه وقت و زمانی را هزینه کرده و به آن جا مراجعه می کنید ؛ مطمئنا می توانید تنها با یک متخصص صحبت کرده و مساله ی خود را مطرح کنید . در حالی با مشاوره تلفنی این امکان برای شما فراهم است که شما می توانید با مشاوران و متخصصان ببشتری صحبت کرده و از راهنمایی های چند روانشناس ، بهره ببرید . بدین ترتیب که مشاوران در خط یک ، دو و سه و یا بیشتر آماده ی پاسخگویی هستند و شما می توانید مسائل خود را با هر کدام که خود تمایل دارید ، در میان بگذارید و یا از راهنمایی های چند مشاوره برای حل مسئله ی خود استفاده کنید .
۴ – پرداخت هزینه ی کمتر نسبت به مشاوره ی حضوری :
در مشاوره های حضوری ، معمولا هزینه های زیادی برای ملاقات با روانشناس ، از شما دریافت می کنند و همین امر باعث شده ، بیشتر کسانی که مشکلاتی دارند و باید با یک مشاور در میان بگذارند ، نتوانند بخاطر هزینه های زیاد به روان شناس مراجعه کرده و مشکلات خود را حل کنند . درحالی که در مشاوره تلفنی ، مبلغ به صورت دقیقه ای محاسبه می شود و کاربر می تواند ضمن بیان مشکلات خود و دریافت راهنمایی های لازم ، مکالمه ی خود را دقیقه به دقیقه مدیریت کرده و از آن طرف هم بیشترین و بهترین استفاده را از مشاوره کردن با روانشناس متخصص ببرد .
۵ – مشاوره تلفنی نسبت به مشاوره ی حضوری می تواند قابل کنترل تر باشد :
برخی افراد ، بسته به نوع شخصیتی که دارند و یا حتی مشکلی که می خواهند مطرح کنند ، در صورت دیده نشدن و اصطلاحا تلفنی ، راحت تر می توانند مسائل خود را بیان کنند . راحت بودن در صحبت کردن با مشاور خیلی مهم است ؛ چرا که باعث می شود مشکل به صورت شفاف و اضح بیان شود و طبیعتا در این صورت برای درمانگر خیلی بهتر و آسانتر است ؛ چرا که می تواند به صورت واضح راهنمایی های لازم را ارائه دهد .